Så fungerar medarbetaringången

Det behöver vara lätt och enkelt att nå den information man behöver i sitt arbete som medarbetare vid Uppsala universitet oavsett om man arbetar med forskning, utbildning eller stöd, vilket också är utgångspunkten för medarbetaringången.

Riktat innehåll för olika målgrupper

Innehåll som riktar sig till alla medarbetare finns i sidomenyn medan innehåll som riktar sig till den som verkar inom ett specifikt arbetsområde är samlat i ett antal riktade ingångar:

  • chef- och ledarskap
  • forskning
  • forskarutbildning
  • undervisning
  • studieadministration
  • HR
  • ekonomiadministration
  • IT
  • webbpublicering

Lokala sidor i nya medarbetaringången

En viktig del i den förbättrade strukturen är att varje institution, fakultet, vetenskapsområde, campus och avdelning på förvaltningen har egna sidor i medarbetaringången, som hänger ihop med övrigt innehåll på ett smart sätt.
Institutionernas och avdelningarnas sidor är endast åtkomliga för de egna medarbetarna i syfte att kunna vara ett så bra stöd som möjligt för den interna kommunikationen.

Medarbetaringången anpassas efter vem du är

Medarbetaringången bygger på att du följer olika sidor utifrån vad du arbetar med, var i organisationen du är anställd och din fysiska placering. Vissa av dessa väljs åt dig automatiskt medan andra är upp till dig att välja själv. De sidor du följer påverkar vilka genvägar, vilka nyheter och kalendariehändelser som visas på din startsida och i din personliga meny.

Gör dina inställningar

Interna kurser finns i den interna kurskatalogen

Alla interna kurser är samlade på samma ställe och nåbara från relevanta ställen i medarbetaringången. I kurssöket kan du botanisera bland alla kurser och söka på ett förfinat sätt medan det i var och av de inriktade ingångarna går att nå de kurser som riktar sig mot en viss målgrupp, till exempel forskare, doktorander eller studieadministratörer. Interna kurser annonseras inte i det vanliga kalendariet.

Sök bland alla universitets interna kurser

Verktyg och guider

På startsidan (i inloggat läge) finns en verktygslista där du kan söka fram verktyg och nåla fast de som du vill ha lättåtkomliga genvägar till. Det går bra att söka på antingen verktygets namn eller dess beskrivning. Direkt i anslutning till varje verktyg finns också länkar till verktygets guider och supportinformation. De verktyg som du nålat fast finns sedan lättåtkomloga under din personliga meny höst upp till höger på alla sidor.

I medarbetaringången används begreppet verktyg för alla digitala system som används på universitetet. Verktygen finns samlade i det stora verktygssöket, men ett anpassat urval finns också i till exempel de riktade ingångarna och på institutionernas egna sidor. Verktygen har tillhörande guider som beskriver hur man gör för att använda systemet. Begreppet guide ersätter i och med nya medarbetaringången alla andra begrepp för samma sak, till exempel handbok, manual och instruktion.

Verktyggssöket

Grupper, lokal information och redigering av profilsidor ligger kvar i medarbetarportalen

Medarbetarportalen är fortsatt tillgänglig fram till 30 april. Detta för att institutioner och andra delar av universitetet ska hinna flytta över sin lokala information. Grupperna finns också tillgängliga under den här tiden. Dessa ersätts succesivt av Sharepoint eller avvecklas beroende på hur ni inom er verksamhet valt att göra.

Om samarbetsytor och mötesytor i Sharepoint online

Kom igång med Sharepoint online

Den nya personalkatalogen lanserades 23 april. Från och med det datumet är det endast redigering av profilsidor som ligger kvar i gamla mp ytterligare en tid.

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin