Kommunikationsplanering

Varför?
Det är viktigt att formulera ett mål och syfte med din informationsinsats. Gör du inte det kan det bli en dyrköpt erfarenhet. Vad vill du egentligen uppnå? Analysera ditt budskap. Vad vill du berätta? Är något mer viktigt än annat.

Vem?
Analysera målgruppen för budskapet – d.v.s. vem eller vilka vänder du dig till. Anpassa budskapet efter mottagarna. Utgå från mottagarens perspektiv. Försök tänka dig in i vilken nytta mottagarna kan ha av ditt budskap. Vad vill du att mottagaren ska göra/tänka/känna?

Hur?
Analysera vilken/vilka informationskanaler du ska använda. På vilket sätt når du bäst ut: med en trycksak, en annons, en poster, en utställning, på webben eller med en kombination av flera kanaler? Tänk efter vad som är mest effektivt för just ditt budskap?

Kostnader?
Planera budgeten för informationsinsatsen. Tänk efter om effekten är värd kostnaden? Analysera alternativa möjligheter.

Kommunikationsplan - mall Word, 124 kB.

Hjälp med planering av informationsinsatser

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin