Från små partiklar till universums hemligheter

Astronomi, kosmologi och astrofysik

When the smallest things transform the universe

Eliel Camargo-Molina

Möt Eliel Camargo-Molina, en teoretisk fysiker och fellow vid SCAS som brinner för nyttan av värdelös kunskap. Han kommer att berätta om fasövergångar och hur de beskriver allt från kokande vatten till omvandlingarna i ett ungt universum. Han kommer också att dela med sig av sin resa i AI-revolutionen, inklusive att bli anlitad för att skriva ett Hollywood-manus med en människa och GPT-3. Samtalet är på engelska.

7 mars 2023.

Se samtalet "When the smallest things transform the universe"

Porträtt av Eliel Camargo-Molina.

Erik Zackrisson

Letandet efter intelligent liv i rymden har länge utgått ifrån att utomjordingar är lika intresserade av oss som vi är av dem. Erik Zackrisson, docent i astronomi, utgår dock från ett helt annat perspektiv, nämligen att de inte alls är intresserade av oss och att de har mer avancerade teknologi än vad vi har. Med hjälp av ny teknik ska frågan om vi är ensamma i rymden kanske till slut få ett svar.

1 februari 2022.

Se samtalet "Inte bara science fiction - ny teknik hjälper oss söka efter intelligent liv i rymden" här.

Porträtt av Erik Zackrisson.

Universums spökpartiklar lär oss mer om svarta hål

Olga Botner

På Antarktis hittar vi IceCube, en detektor som letar efter universums spökpartiklar, neutrinerna. Neutriner är partiklar som finns överallt, är osynliga och väldigt svåra att upptäcka. Så hur kan dessa osynliga partiklar lära oss mer om universum och svarta hål? Möt professor Olga Botner, tidigare vetenskaplig ledare för IceCube, i ett samtal om partikeln som kan förändra vår bild av universum.

1 juni 2021.

Se samtalet "Universums spökpartiklar lär oss mer om svarta hål"

Porträtt av Olga Botner.

Universums uppkomst, storhet och märklighet

Ulf Danielsson

Möt Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik i ett samtal där bland annat det vi tar för sant och det verkligen stämmer, finns en objektiv verklighet och kan universum och strängteorier kopplas samman med livets varande och mänsklighetens fria vilja?

13 april 2021.

Se samtalet "Universums uppkomst, storhet och märklighet"

Porträtt av Ulf Danielsson.

Partikelfysik

Vad gör man egentligen på CERN - världens största partikelfysiklaboratorium?

Richard Jacobsson

Denna vecka träffar vi Richard Jacobsson, forskare på partikelfysiklaboratoriet CERN. Richard har varit involverad i många av de experiment som finns på CERN, och har letat efter både nya partiklar och mörk materia. Eller skulle det rent av kunna vara samma sak?

31 januari 2023.

Se samtalet "Vad gör man egentligen på CERN - världens största partikelfysiklaboratorium?"

Porträtt av Richard Jacobsson.

Vad är mörk materia och hur vet vi att den finns?

Richard Brenner

I denna veckas UppTalk Weekly möter vi Uppsalaforskaren Richard Brenner, som förutom sitt rum på Ångströmlaboratoriet även har ett kontor på partikelfysiklaboratoriet CERN i Schweiz. Vi får höra hur han jobbar för att försöka förstå mörk materia, hitta dess ursprung och ge oss ännu en nyckel till universums många mysterier.

20 september 2022.

Se samtalet "Vad är mörk materia och hur vet vi att den finns?"

Porträtt av Richard Brenner.

Higgspartikeln fyller 10 år - vilken är dess plats i universum?

Jonas Strandberg

För 10 år sedan upptäcktes Higgspartikeln på världens största partikelfysiklaboriatorium CERN i Schweiz. Upptäckten belönades med ett Nobelpris. Var står partikelfysiken idag? Vet vi något om den mörka materian? I detta Upptalk weekly uppmärksammar vi Higgspartikelns tioårsjubileum och möter en som var med när det begav sig, forskaren Jonas Strandberg.

21 juni 2022.

Se samtalet "Higgspartikeln fyller 10 år - vilken är dess plats i universum?"

Porträtt av Jonas Strandberg.

Partikelacceleratorer - samhällsutveckling och förståelsen av universum

Maja Olvegård

Maja Olvegård arbetar med forskning och utveckling av partikelacceleratorer. Maskiner där partiklar accelereras till höga energier. Dessa kan sedan användas i forskningssyfte, eller i moderna strålbehandlingsutrustningar för cancer. Vi möter Maja i ett samtal om utveckling av supraledande magneter, skapandet av neutrinostrålar och betydelsen av stora internationella acceleratoranläggningar.

26 april 2022.

Se samtalet "Partikelacceleratorer - samhällsutveckling och förståelsen av universium" här.

Porträtt av Maja Olvegård.

Strängteori

Strängteori – kan det förklara universums ursprung?

Lisa Freyhult

Att beskriva universum är svårt. Beskriva dess uppkomst näst intill omöjligt. Genom att använda strängteori kan man kombinera kvantmekaniken och den allmänna relativitetsteorin, och då kan det vara möjligt att beskriva extrema situationer som svarta hål eller till och med universums begynnelse. I veckans Upptalk får du möta Lisa Freyhult som forskar inom just strängteori.

6 december 2022.

Se samtalet "Strängteori – kan det förklara universums ursprung?"

Porträtt av Lisa Freyhult.