Molekylära livsvetenskaper och hälsoteknologi

Uppsala universitet bär på en lång tradition inom biologisk forskning som sträcker sig ända tillbaka till 1500-talet. En av våra främsta styrkor är att Uppsala universitet samlar insikter från olika forskningsområden för att skapa nya tillvägagångssätt och teknologier som kan användas för att lösa biologiska och medicinska frågeställningar.

Forskning inom området spänner brett från studier av fundamentala mekanismer på molekylär (atomär) nivå till tillämpad forskning som närmar sig direkta medicinska användningsområden. Forskningen inom styrkeområdet bedrivs på flertalet av fakultetens institutioner och campus och samlas inom en rad centrumbildningar exempelvis MedTech Science and Innovation (MTSI) och Livets kemi. Den stora bredden av forskning inom styrkeområdet skapar en unik miljö för forskning och utbildning inom molekylära livsvetenskaper och hälsoteknologi.

Händer som håller upp prov.

Forskare hos oss samarbetar med lantbruksuniversitetet, företag inom bioteknik och medicinteknik, universitetssjukhuset samt nationella myndigheter för livsmedel, läkemedel och djurhälsa. Denna dynamiska samverkan har också resulterat i att Uppsala har vuxit till att bli Sveriges ledande bioteknikkluster, med över 100 bioteknikföretag verksamma inom området.

Molekylära livsvetenskaper och hälsoteknologi förenar discipliner som biologi, datavetenskap, kemi, matematik, medicin, fysik, nanoteknik, materialvetenskap och teknik för att tackla biologiska och medicinska utmaningar.

Samarbeten