Livslångt lärande vid Uppsala universitet

Den 1 juli 2021 skedde en ändring i högskolelagen vilken tydliggör lärosätenas uppdrag och roll vad gäller livslångt lärande. Med vetskap om detta gav rektor vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap i kompletterande vp2021 uppdraget att leda ett universitetsgemensamt projekt i livslångt lärarande.

Vision: Att Uppsala universitet är ett nationellt ledande universitet för livslångt lärande.

Slutrapporten fastställd av projektets styrgrupp 2022-01-26.

Mål med projektet

• Att Uppsala universitet tydliggjort vilka förutsättningar, incitament och behov man ser för ett livslångt lärande inom universitetet och för respektive vetenskapsområde.
  • Att universitetet har tagit fram koncept/utbildningsmodeller för olika målgrupper och kurstyper anpassade för ett livslångt lärande.
  • Att universitetet vet vilka förändringar och justeringar som krävs i universitetets ramverk för utbildning för ett hållbart och långsiktigt arbete för ett livslångt lärande.
  • Att universitet har ett bra system för att attrahera rätt målgrupp och synas med sitt arbete för ett livslångt lärande
  • Att universitetet har ett bra system för att fånga influenser kring vad som görs inom området nationellt och internationellt.