Kommunicera med alumner

Effektiv kommunikation är nyckeln till att rekrytera nya medlemmar till din alumniförening, och för att uppmuntra och bibehålla engagemang bland medlemmarna. Du kan använda följande kanaler för att kommunicera med medlemmarna och informera andra om er förening:

Social media logos

1. Skapa en funktionsadress för epost

En officiell e-postadress visar tydligt att det är föreningen som är avsändare och skapar igenkänning. Det är enkelt att kommunicera inbjudningar till evenemang och föreningsspecifika nyheter till föreningens medlemmar via e-post. En funktionsbrevlåda för e-post gör samtidigt att fler personer kan hantera de mejl som kommer in till föreningen.
Skapa en funktionsbrevlåda

2. Skapa en webbsida

En webbsida eller en webbplats med information om alumnföreningens verksamhet, medlemsförmåner, kontaktpersoner, stadgar med mera kan vara användbar. Det går att sätta upp ett eget kalendarium för evenemang på föreningens webbsida. Alumnteamet marknadsför evenemang inom alumnnätverket genom ett övergripande kalendarium och kan även marknadsföra evenemang och nyheter i universitetets LinkedIn-grupp för sina alumner.

Kommunikationsavdelningen vid Uppsala universitet kan ge råd och tips på upplägg och innehåll på en webbsida, men också en mall. Meddela Alumnteamet vilken webbadress alumnföreningen har så lägger teamet en länk på sin publika webbsida över samtliga alumnföreningar.

Många föreningar använder också sociala medier för att rekrytera medlemmar och synliggöra föreningens verksamhet och evenemang.

Mall för alumnföreningarnas sidor på webben
Riktlinjer för kommunikation vid Uppsala universitet
Visuella riktlinjer vid Uppsala universitet

OBS!
Interna alumnföreningar: Alla föreningar som drivs internt av Uppsala universitet måste följa universitetets varumärkesstrategi och använda universitetets logotyp i sin kommunikation.


Externa alumnföreningar (ofta egna juridiska personer) ska inte använda universitetet logotyp utan får skapa en egen logotyp.

3. Skapa kalendarium

Sätta upp ett kalendarium
Alumnnätverkets övergripande kalendarium

Vilka övriga kanaler kan vara lämpliga?

  • sociala medier, till exempel LinkedIn. LinkedIn är ett bra verktyg för att hitta intressanta alumner. Det är även en bra bas för uppgifter om alumnernas yrke och var de är anställda. Uppsala universitets LinkedIn-grupp för alumner har idag (2023) ungefär 11 000 medlemmar.
  • nyhetsbrev
  • studentföreningar och Studentkåren
  • event och evenemang
  • personliga möten
  • Uppsala universitets webbplats för studenter

Kontakta oss

Kom ihåg att vi alltid finns här för att hjälpa. Tveka inte att kontakta Alumnteamet om du har några frågor eller behöver stöd.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin