Läs och ladda ned e-böcker och andra e-resurser

Åtkomst och inloggning

Bibliotekets e-böcker, e-tidskrifter och databaser är tillgängliga för alla. Du behöver inget lånekonto för att nå dem, men du kan behöva logga in på andra sätt beroende på om du har eller inte har koppling till Uppsala universitet eller Region Uppsala:

När du befinner dig på campus behöver du inte logga in någonstans. Om du däremot vill använda bibliotekets e-resurser utanför campus finns dessa alternativ:

Inloggning via bibliotekets webbplats

• Använd de länkar till e-tidskrifter, databaser och e-böcker som finns på bibliotekets webbplats.
  • Logga in efter att du klickat på en länk.
  • På de flesta ställen används gemensam webbinloggning. Då loggar du in med ditt universitets-ID och lösenord A. För några tidskrifter och databaser används särskilda inloggningsuppgifter:

Tidskrifter och databaser med separata lösenord

Universitetsnätet via VPN

Anslut din dator med universitetets VPN-tjänst. Tjänsten är endast tillgänglig för anställda vid universitetet. Se guiden Ansluta till nätverket på distans.

På sidan Sök information – E-biblioteket på Akademiska sjukhusets webbplats hittar du de e-resurser som regionen prenumererar på.

När du befinner dig utanför regionens nätverk loggar du in med ditt personliga organisationskonto på samma sätt som när du loggar in på dator och e-post. På arbetsplatsen sker inloggningen automatiskt.

Du är välkommen att använda e-resurserna på bibliotekets datorer (det går inte att nå e-resurserna genom att använda vårt gästnätverk).

För att kunna logga in på bibliotekets datorer behövs ett tillfälligt dagskonto. Ett dagskonto skapas av personalen på något av våra bemannade bibliotek under de tider som informationsdisken är öppen.

Läsa och ladda ned

Alla våra e-resurser går att läsa direkt på skärmen om du har internetuppkoppling. Om du däremot vill ladda ned en e-bok behöver du särskilda appar eller läsprogram. Ofta behöver du då även ett Adobe-konto.

Regler för nedladdning av e-resurser

FÖLJ UNIVERSITETSBIBLIOTEKET PÅ

Chatten är stängd!