Har du glömt ditt lösenord?

När du aktiverar ditt studentkonto vid Uppsala universitet skapar du ett lösenord A. Om du har glömt det finns det olika sätt att skapa ett nytt.

Återställ lösenord via BankID

Det enklaste sättet att skapa nytt lösenord är att göra det via BankID, om du har ett sådant. Logga in med BankID för att hantera ditt konto.

Återställ lösenord via antagning.se

Du kan också skapa nytt lösenord A genom att gå via antagning.se. Logga in på ditt konto på antagning.se med ditt lösenord som du skapade för att anmäla dig. När du har loggat in där kan du sätta ett nytt lösenord A.

Återställ lösenord via eduID

Är du bekräftad användare på eduID.se kan du logga in och ändra ditt lösenord A där. För att använda eduID krävs det att du har ett mobilabonnemang som är registrerat på ditt personnummer.

Återställ lösenord via engångskod

Om du inte kan återställa ditt lösenord A via antagning.se eller via eduID kan du använda en engångskod för att byta lösenord. Du måste visa id-handling för att få en engångskod. När du har din engångskod, loggar du in med den och återställer ditt lösenord.

Engångskod kan fås på ett flertal platser i Uppsala och Visby:

Om du inte befinner dig på plats på campus kan du kontakta IT-support för att få mera information om hur du kan göra.

itsupport@uu.se, telefon 018-471 44 00

Frågor?

Om du har frågor kring ditt studentkonto och lösenord kan du vända dig till IT-supporten.