Information för studenter

Den mest detaljerade informationen om den kurs du läser får du om du loggar in på kursens eller samläsningens sida i Studium.

Generell information om studier hittar du på universitetets centrala studentsidor.

Anmälan, antagning, registrering, avbrott, omregistrering, tillgodoräknanden

På vår sida Anmälan och registrering finns allt du behöver veta om hur du anmäler dig till någon av Moderna språks utbildningar och hur det fungerar vid terminsstarten på vår institution med registrering, informationstillfällen etc.

Schemat för din kurs hittar du på kursens eller samläsningens sida i kursplattformen Studium. Du har tillgång till Studium från det datum när andra antagningsbeskedet kommer; kontakta oss om du har frågor om schemat tidigare än det datumet.

moderna språks externa webbplats presenterar vi vårt kursutbud.

Avbrott på fristående kurs

Om du läser en fristående kurs och vill hoppa av kursen eller göra ett uppehåll för att fortsätta en annan termin kan du meddela kursexpeditionen eller studievägledaren vid institutionen att du vill göra ett avbrott på kursen. Om du anmäler avbrottet inom tre veckor från kursstart räknas det som ett så kallat tidigt avbrott, och du kan då söka kursen på nytt någon annan termin via www.antagning.se.

Om du anmäler avbrott senare än tre veckor från kursstart kan du inte söka kursen på nytt, men du kan kontakta institutionen direkt för att bli omregistrerad den termin du vill fortsätta. Omregistrering görs dock bara i mån av plats, och nya studenter har företräde framför dem som vill bli omregistrerade.

Studieuppehåll på program

Om du läser inom ett program och behöver göra ett uppehåll i dina studier kan du ansöka om studieuppehåll hos institutionen. Ett beviljat studieuppehåll ger dig rätt att återuppta dina studier med platsgaranti efter uppehållet. Om du inte beviljas studieuppehåll kan du ändå göra ett studieavbrott men i så fall kan du bara återuppta studierna i mån av plats. Diskutera gärna med institutionens studievägledare innan du ansöker!

Här finns blanketter:
Ansökan om studieuppehåll från program vid Institutionen för moderna språk

Anmälan om studieavbrott från program vid Institutionen för moderna språk

Anmälan om återgång till studier på program vid Instituitionen för moderna språk

OBS! Blanketterna är endast för dig som läser på program. Avbrott och omregistrering på fristående kurs anmäls via mejl till kursexpeditionen/studievägledaren.

Universitetsgemensam information om studieuppehåll på program

Har du anmält ett så kallat tidigt avbrott från din kurs inom tre veckor från terminsstarten? Då kan du söka din kurs på nytt någon annan termin via www.antagning.se ifall du vill återuppta dina studier. Det räknas inte som omregistrering utan som en ny ansökan.

Har du anmält avbrott från din kurs senare än tre veckor från terminsstarten, eller blev du helt enkelt inte klar med kursen den termin du läste den? Då kan du inte söka kursen på nytt via www.antagning.se. Däremot kan du vända dig direkt till Institutionen för moderna språk och fråga oss om du kan bli omregistrerad. Mejla i så fall till kursexpeditionen.

Du kan bara bli omregistrerad i mån av plats; alla som sökt kursen för första gången har förtur framför tidigare terminers studenter som önskar bli omregistrerade. Mejla oss gärna ett par veckor före terminsstarten och fråga om du kan bli omregistrerad, men var beredd på att vi i många fall inte vet om det kommer att finnas plats att omregistrera dig på din kurs förrän kursen har börjat.

Om det var länge sedan du läste den kurs du vill bli omregistrerad på måste du också vara beredd på att det kan ha skett stora förändringar beträffande kursplan, kursininehåll, kurslitteratur och delkurspoäng sedan du påbörjade kursen, vilket kan göra det svårt att fullfölja och avsluta kursen i efterhand.

Tillgodoräknande av del av kurs

Institutionen kan göra tillgodoräknanden på delkursnivå. Om du har betyg från en kurs som institutionen bedömer motsvarar en delkurs inom den kurs du läser, kan du ansöka om att få delkursen tillgodoräknad.

Vad kan du få tillgodoräknat?

Kanske har du läst en kurs här vid Moderna språk som både finns som en liten fristående kurs och som delkurs inom en större kurs. Om du har läst den mindre, fristående kursen (t ex Finska I 7,5 hp, Inte bara Goethe 7,5 hp eller Akademisk spanska 7,5 hp) och sedan går vidare med att läsa den större kurs där den mindre kursen ingår som en delkurs (i dessa exempel Finska A1 15 hp, Tyska B1 30 hp resp. Spanska C 30 hp) behöver du få den delkurs du redan läst som fristående kurs tillgodoräknad inom den större kursen för att du ska få ihop till ett helkursbetyg på denna. Då är det enkelt och oproblematiskt - det är bara att fylla i blanketten, så lägger vi in tillgodoräknandet.

I andra fall kan det vara mera komplicerat att få en delkurs tillgodoräknad, t ex när du har läst kursen vid något annat lärosäte, eller när det gäller tillgodoräknanden från gamla versioner av våra kurser, där dåtidens delkurser inte såg ut som dagens. Då måste vi ofta utreda grundligt, t ex med hjälp av kursplaner, om kurserna verkligen motsvarar varandra, och det går kanske inte alltid att tillgodoräkna. I sådana fall kan det vara en god idé att rådgöra med vår studievägledare innan du fyller i blanketten.

Ansökan

Du ansöker om tillgodoräknande på en särskild blankett. Blanketten finns här. Om det är flera delkurser du vill ha tillgodoräknade behöver du inte fylla i en ny blankett för varje delkurs, utan du kan använda samma blankett för alla. För kurser som du läst vid andra lärosäten är vi tacksamma om du bifogar kursplanen.

Hel kurs

Observera att de tillgodoräknanden som görs av institutionen bara är tillgodoräknanden av delkurser inom en större kurs. Om du har läst en hel kurs (t ex en hel A-kurs) vid ett annat lärosäte och vill få med den i din examen från Uppsala universitet är det ett ärende för examensenheten.

Kontakt

Har du frågor eller funderingar kring tillgodoräknanden är du välkommen att kontakta vår studievägledare.

Kurslitteratur, tentamen/prov, kursvärderingar, fusk

Kursplan med litteraturlista hittar du på kursens sida i Studium eller genom att söka på kursens namn i kurskatalogen. På institutionens publika sida finns också länkar till respektive kurs i kurskatalogen.

I Uppsala säljer de fysiska bokhandlarna Campusbokhandeln och Akademibokhandeln kurslitteratur. Dessutom erbjuder nätbokhandlar kurslitteratur.

Du kan också låna kurslitteratur på universitetets och studentnationernas bibliotek:

Till viss del kan kurslitteraturen bestå av kompendier som du laddar ner från Studium eller som du köper (endast mot Swish-betalning!) på kursexpeditionen eller av respektive lärare vid kursstart.

Tid och plats för prov framgår av Ladok.

Anmäl dig!

Du måste själv anmäla dig till alla salstentor, även till omprov. Anmäl dig i Ladok senast tolv dagar före provdatum. När du anmäler dig får du en anonymitetskod som du skriver på tentan istället för ditt namn.

Du får inte tentera om du inte har anmält dig. Det går inte att dyka upp i tentasalen oanmäld.

Om du inte längre har tillgång till Ladok, eller om det är något annat problem med din anmälan, kontakta kursexpeditionen.

Kom i tid!

Skrivningen börjar alltid på exakt angivet klockslag, utan akademisk kvart. Kommer du för sent kan du inte räkna med att få delta i provet. Under skrivningens första 45 minuter får ingen lämna skrivsalen. Innan du lämnar skrivsalen måste du lämna in dina svar. Även obesvarade frågor, det vill säga blank skrivning, måste lämnas in.

Penna, radergummi och legitimation

Ta med penna och radergummi till skrivningen, papper får du i skrivsalen. Ytterkläder och väskor får inte tas med till skrivplatsen utan skrivvakten visar var du kan lämna dem. Skrivvakternas anvisningar måste ovillkorligen följas.

När du tenterar, oavsett om du gör det muntligt eller skriftligt, måste du visa upp giltig fotolegitimation.

Resultat

Provresultaten visas i Ladok så fort de rapporterats in av examinator.

De flesta prov kan du hämta ut på kursexpeditionen, med undantaget diagnostiska prov och prov som du skrivit i det digitala verktyget Inspera. Prov som inte hämtats ut kastas efter två år.

Det går inte att överklaga ett betyg, men du har alltid rätt att kontakta kursansvarig lärare om du har frågor kring rättningen av ditt prov. Misstänker du att läraren har missat att rätta en fråga eller räknat poäng felaktigt, kan du begära att få en kopia av ditt prov istället för att hämta ut originalet.

Studerande som underkänts i prov i anslutning till kursen ges tillfälle till omtentamen inom rimlig tid efter ordinarie prov. Omprov efter vårterminens sista examinationstillfällen äger rum i juni eller i augusti. Provtillfällen utöver dem som angivits på skrivschemat medges inte.

Kursvärdering ska göras vid kursens slut. Den kan vara skriftlig och göras i Studium eller på en blankett som delas ut av läraren, men den kan också vara muntlig och utformas som en gruppdiskussion. Detta utesluter naturligtvis inte löpande diskussioner med läraren och studievägledaren om kursernas innehåll och uppläggning. Sammanfattningar av kursvärderingarna arkiveras.

Uppsala universitet har tydliga rutiner, både för att förebygga fusk bland studenter och för att hantera de misstankar om fusk som uppkommer. Som fusk räknas bland annat otillåtet samarbete, fusklapp, plagiat och ändring i prov efter utlämning. Att motarbeta fusk handlar både om kvalitet och om rättssäkerhet.

Till stöd för dig som student finns institutionens handledning Hur man undviker att fuska Pdf, 150 kB..

Uppsala universitets information om fusk

Stöd till studenter, arbetsmiljö, lika villkor

Vid institutionen, liksom vid hela Uppsala universitet, bedrivs ett arbete för lika villkor. Lika villkor vid Uppsala universitet innebär att säkerhetsställa att alla som är verksamma vid eller kommer i kontakt med universitetet har lika rättigheter och möjligheter oavsett juridiskt kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionalitet, sexuell läggning, ålder eller social bakgrund.

Har du blivit utsatt för trakasserier eller kränkningar?

Prefekten har ansvar för att trakasserier och kärnkningar utreds.

Institutionen har en grupp för arbetsmiljö och lika villkor – med representation från lärare, TA-personal, doktorander, studenter och arbetsgivare – samt ett ombud för lika villkor. Kontakta gärna arbetsmiljö- och lika villkorsgruppen om du har synpunkter på hur arbetet med lika villkor kan bedrivas och förbättras.

Lika villkors-ombud:

Arbetsmiljö- och lika villkorsgrupp:

Praktik, utlandsstudier

Studenter på Språkvetarprogrammet, Masterprogram i språk och Masterprogram i ryska i internationella relationer har möjlighet att genomföra arbetsplatsförlagd praktik inom ramen för respektive program.

Studenter som läser italienska eller ryska har också möjlighet till praktik. Denna praktik ingår dock inte i de vanliga kurserna utan söks som fristående kurser.

Praktik vid Institutionen för moderna språk

Som student vid Institutionen för moderna språk har du goda möjligheter att tillbringa en tid utomlands, både inom några av våra egna kurser och som utbytesstudent.

Ta chansen att åka utomlands under din studietid!

Utlandsvistelse inom moderna språks kurser och våra utbytesavtal

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin