Logga in på ett säkert sätt

Multifaktorautentisering (MFA)

Hur du loggar in på system och tjänster via multifaktorautentisering (MFA).

Har du tappat bort din MFA-nyckel för ditt användarkonto?

När du aktiverat multifaktorautentisering på ditt användarkonto så krävs det att du loggar in med multifaktorautentisering när du vill göra ändringar på ditt konto på uu.se/konto. Om du byter telefon, raderar appen eller tappat bort din MFA-nyckel, så kan du alltid logga in på kontowebben med BankID som ger motsvarande säkerhet som multifaktorautentisering. Saknar du BankID kan du få hjälp i universitetets receptioner med att återställa kontot.

Har du tappat bort din nyckel för samarbetsytor i SharePoint Online?

Om du byter telefon, raderar appen eller tappat bort din MFA-nyckel för samarbetsytor i SharePoint Online, så behöver du kontakta IT-support för att få hjälp med återställning. Du kan inte återställa eller skapa en ny multifaktorautentisering (MFA-nyckel) på egen hand.

Multifaktorautentisering (MFA) ger dig ett utökat skydd vid inloggning. I korthet innebär det att när du loggar in i vissa tjänster eller system vid universitet behöver du utföra en extra åtgärd för att verifiera din identitet.

Läs mer om verktyget på Inloggning och konton

Får användas av alla medarbetare.