Dag Hammarskjöld och Juridiska biblioteket

2. Bemannad informationsdisk
Regnellianum sett utifrån

Utlån och återlämning

Automaten för lån står i korridoren, precis innan informationsdisken. Automaten för återlämning finns rakt fram när du kommer in i biblioteket. När biblioteket är stängt kan du använda ett bokinkast till höger om entrén. Bokinkastet töms på morgonen de dagar vi har öppet. Det går bra att lämna tillbaka böcker som du lånat på något av våra andra bibliotek.

Dina böcker lånas om automatiskt om omlån är möjligt.

Beställda böcker

Böcker som du har beställt eller köat på står i en hylla vid informationsdisken.

Fjärrlån och artikelkopior

Fjärrlånade böcker och artikelkopior kan hämtas ut i informationsdisken när biblioteket är bemannat.

Läs mer om lån

• Mat endast i pentryt på källarplan. Där finns även en varuautomat.
  • Dryck är tillåtet i hela biblioteket.

• Tysta läsesalar/rum: 10
  • Totalt antal tysta sittplatser: 84
    – varav höj- och sänkbara bord: 15
  • Sittplatser med dator i tyst läsesal: 8
  • Spridda platser (låg ljudnivå): 12
  • Grupprum: 0

Biblioteket är indelat i ljudzoner: Karta över ljudzonerna (pdf) Pdf, 307 kB.

Ibland är salar bokade för undervisning. Du ser vilka tider på skärmen utanför salen.

Ett sort rum med ett långbord.
En person sitter och pluggar vid ett skrivbord vid ett stort fönster.
Två personer sitter och pluggar vid ett stort bord. Längs väggarna står bokhyllor fyllda av böcker.
Föreläsningssal
En röd soffa i nyrokoko står framför ett stort fönster.
Två personer sitter och samtalar vid ett fönster. Den ena personen håller i en bok.
Ett högt skrivbord med en hög stol.
En sittpuff framför ett stort fönster.
Ett stort rum med en grupp fåtöljer, en whiteboard och bokhyllor.

Datorer

Du som är student, forskare eller anställd vid Uppsala universitet använder ditt universitets-konto och lösenord A till datorerna. Övriga besökare kan få ett tillfälligt konto i någon av våra informationsdiskar. Du ser vilka av våra bibliotek som har en informationsdisk och när dessa är öppna på sidan Öppettider och kontakt.

Kopiera, scanna och skriv ut

Alla är välkomna att använda universitetets utskriftssystem eduPrint.

Trådlöst nätverk

Studenter och forskare använder nätverket Eduroam. Övriga besökare är välkomna att använda nätverket UU-guest.

All IT-teknisk support ges av universitetets IT-support.

Till vänster om huvudentrén finns en entré som är anpassad för rullstol. Denna entré nås via nås från Trädgårdsgatan 13. Ring för att bli insläppt: 018-471 78 50 eller 070-167 90 88.

Behöver du tillgång till hiss är du välkommen att låna ett nyckelkort i informationsdisken.

Höj- och sänkbara bord finns i rum 206, 208, 227, 307, 310, 314 och 319. Ett av borden i rum 227 är reserverat för besökare med rörelsenedsättning.

Hitta till Dag Hammarskjöld och Juridiska biblioteket

Besöksadress: Slottsgränd 3