Gustavianums historia

Gustavianum är Uppsala universitets äldsta bevarade byggnad och stod färdig 1625. Byggnaden är förnärvarande stängd för renovering fram till början av 2024.

Gustavianum vid solnedgången en snöig dag

Foto: David Naylor

Gustavianums historia i korta drag

Gustavianum fick sitt namn efter Gustav II Adolf. Byggnaden skulle tillgodose universitetets behov av föreläsnings- och sammanträdeslokaler. Här fanns det en matsal, studentrum och så småningom bibliotek.

Under senare delen av 1600-talet genomgick huset en rad restaureringar under ledning av Olof Rudbeck den äldre. Då tillkom kupolen med den anatomiska teatern.

Gustavianum förblev universitetets huvudbyggnad fram till dess att det nya universitetshuset stod färdigt 1887. Dessförinnan hade biblioteket vid 1800-talets mitt flyttat till Carolina Rediviva.

År 1935 blev Gustavianum ett byggnadsminnesmärke. Sedan 1997 fungerar Gustavianum som universitetsmuseum.

Anatomiska teatern

Mellan 1662-1663 lät Olof Rudbeck den äldre uppföra en anatomisk teater på Gustavianums tak. Rummet användes för att utföra dissektioner inför en publik bestående av kollegor, studenter och en betalande allmänhet.

Anatomiska teaterns kupol sticker upp ovanför Gustavianums övriga tak och dagsljuset från fönsterna är den enda ljuskälla. Grundstrukturen är hämtad från den klassiska, grekiska amfiteater. Salen rymmer 200 åskådare.

Anatomiska teatern med rader av bänkar runt och ovanför ett obduktionsbord och fönster runtomkring

Anatomiska teatern. Foto: Stewen Quigley

Från universitetshus till universitetsmuseum

Vid början av 1700-talet genomförde slottsarkitekten Carl Hårleman yttre och inre förändringar i byggnaden. Tidigare fanns det en fritrappa som ledde upp till andra våningen som nu försvann. I stället fick huset två nya huvudingångar på bottenvåningen. Senare, mot slutet av 1700-talet blev Gustavianum nästan tre meter högre för att inrymma universitetets bibliotek.

Under 1840-talet fick entrén en öppen trapphall som sträcker sig över två våningar. När det nya universitetsbiblioteket Carolina Rediviva stod färdigbyggt flyttade boksamlingarna dit. Anatomiska teatern hade då också spelat ut sin roll. I början av 1900-talet blev lokalen ett zoologiskt museum.

Gustavianums utsida

Entrén som den såg ut från 1840-talet fram till den nuvarande renoveringen.

I början av 1920-talet gick Gustavianum igenom ännu en renovering och ett antal institutioner som Victoriamuseet och Upplandsmuseet flyttade in. 1935 blev Gustavianum byggnadsminnesmärke. På 1950-talet flyttade det zoologiska museet och den anatomiska teatern fick tillbaka sitt ursprungliga utseende, efter Olof Rudbecks originalritningar.

Under 1996 flyttade institutionerna för arkeologi, antikens kultur och samhällsliv och egyptologi ut ur Gustavianum för att ge plats åt ett nytt universitetsmuseum. Under en omfattande renovering återskapades bland annat huvudvåningens bibliotekssalar efter Hårlemans ritningar.

Hösten 2019 stängde Gustavianum för en ny omfattande renovering. Huvudsyftet är nu att förbättra klimatet för de utställda föremålen samtidigt som utställningsytorna ska bli större. Statens fastighetsverk genomför renoveringen i nära samarbete med Uppsala universitet. Arbetet beräknas pågå fram till 2024.

Ritning som föreställer genomskärning av anatomiska teatern

Olof Rudbecks ritning av Anatomiska teatern.