Regnellianums historia

Ett tre våningar högt hus omgivet av träd och buskar

Dag Hammarskjöld och Juridiska biblioteket ligger i Regnellianum, i hörnet av Trädgårdsgatan och Slottsgränd, gränsande till Östgöta nation.

Byggnaden uppfördes 1891–92 efter en donation av Anders Fredrik Regnell som var läkare, och fick namnet Regnellianum. 1877 blev han filosofie hedersdoktor vid Uppsala universitets jubelfest.

Svartvitt foto på Regnellianum en vinterdag med beskurna träd i förgrunden och slottet i bakgrunden

Huset från tiden då det kallades Regnellianum och inrymde fysiologiska institutionen, ca år 1897. Foto: Alfred Dahlgren (1861-1908)

Uppsala universitet använde byggnaden fram till 1968 som fysiologisk och patologisk institution. Senare flyttade teologiska institutionen in. Huset gick igenom en stor ombyggnad 1981-82 för att bättre passa teologiska institutionens behov.

I början av 2000-talet flyttade teologiska institutionen och byggnaden hyrdes under en period ut som kontor. Byggnaden inrymmer nu Dag Hammarskjöld och Juridiska biblioteket.

Huset är statligt byggnadsminne.

Entrén till Regnellianum med trappa och ett upplyst fönster ovanför. På fasaden mellan dörren och fönstret står det: Donavit Regnell