Carolina Redivivas historia

På 1840-talet stod bibliotekets nya byggnad Carolina Rediviva klar. Innan dess hade universitetet sitt bibliotek i Gustavianum. År 1841 åkte flyttlasset från Gustavianum och redan på 1880-talet gick den nya huset igenom en ombyggnad. Magasinsutrymmena blev större och de första läsesalarna kom till.

Carolina Redivivas framsida en solig dag

Carolina Rediviva betyder "den återupplivade karolinska akademien" och syftar på ett äldre universitetshus, Academia Carolina, som revs under 1700-talet. Namnet uttrycker också en artighet mot Karl XIV Johan (Carolus Johannes), som redan som kronprins bestämt platsen för huset.

När universitetsbiblioteket flyttade in i Carolina Rediviva 1841 fungerade huset också som universitetets huvudbyggnad. Den stora "Carolinasalen" blev universitetets högtidssal dit man kom via en magnifik paradtrappa.

Teckning som föreställer människor på 1800-talet som sitter i en stor sal och lyssnar på konsert.

Konsert i Carolina Redivivas festsal, troligen i samband med invigningen av Uppsala järnvägsstation 19-20 september 1866. På bilden syns, sittande i mitten, Karl XV och prins Oscar (Oscar II) med gemåler.

Sedan flytten från Gustavianum har bibliotekets samlingar ökat avsevärt och organisationen har genomgått ett antal förändringar. 1900-talet och framåt har inneburit en stor tillväxt av bibliotekets samlingar, nya tillbyggnader och flera stora omorganisationer. Idag består universitetsbiblioteket av ämnesbibliotek, en avdelning för specialsamlingar och har även magasinsdepåer på andra håll i Uppsala.

Enormt stora delar av Uppsala universitetsbiblioteks samlingar är idag digitala. Även om de pappersburna samlingarna finns kvar och ständigt ökar, växer de digitala samlingarna i rask takt. Digitaliseringen ger biblioteket större möjligheter att tillgängliggöra och skydda originalen.

Besök universitetsbiblioteket