Uppsalastudenter ställer upp i studentmotortävling med egenbyggd elmotorcykel

Team Uppström Racing består av ingenjörsstudenter från mer än tio olika utbildningsprogram som är ivriga att omsätta sin teoretiska kunskap till praktik.

Nu har Uppsala universitet fått sitt första studentmotorsportlag - UPPströmRacing! De består av studenter från inte mindre än elva olika ingenjörs- och masterprogram som under tre terminer ska bygga en elmotorcykel och, som första svenska lag, delta i den internationella tävlingen Motostudents.

Lagen uppmanas att spela rollen som ett motorsportlag. De kommer att behöva designa, tillverka och utvärdera en racingmotorcykelprototyp för den icke-professionella marknaden. Aspekter som acceleration, bromsning, hantering och hållbarhet kommer att utvärderas under MotoStudent-evenemanget som äger rum hösten 2023 på den kända racerbanan MotorLand Aragón i Spanien. Ytterligare designfaktorer som till exempel ekonomiska aspekter, ergonomi, estetik och innovativ design kommer också bedömas.

Juliane Wloch, en av projektinitiativtagarna berättar om bakgrunden och planerna med projektet:

Projektinitiativtagarna från vänster Rohan Madappa
Venkatesh, Fredrik Lundberg och Juliane Wloch.

Hur kom ni på idén till det här ambitiösa projektet?
– Det var under en nationskväll då jag och de andra två projektinitiativtagarna, Rohan Madappa Venkatesh och Fredrik Lundberg, lärde känna varandra när vi började prata om motorsport. Det visade sig vara en gemensam passion. Två av oss hade tävlat i studentmotorsport tidigare i våra hemländer och tyckte det var konstigt att inte ett så stort och framstående universitet som Uppsala universitet hade ett lag. Redan samma kväll bestämde vi oss för att vi borde starta ett lag och under de kommande månaderna lyckades vi komma i kontakt med rätt personer för att förvandla drömmen till verklighet.

Vilka mål har ni satt upp och vad talar för att ni kommer att klara er bra i tävlingen?
– Vi siktar mot en topp-5-placering totalt och att vinna årets rookie samt innovationspriset (som är en del av den teoretiska tävlingsdelen) i MotoStudent 22/23. Det långsiktiga målet är att laget lever vidare och deltar i andra motorsportevenemang framöver. Vår styrka är mångfalden, erfarenheterna, passionen och motivationen hos vårt team. Och förstås att vi ha Uppsala universitet i ryggen, med all relevant kunskap och erfarenhet som vi kan få ta del av och omvandla till praktisk tillämpning.

Vilka är era största utmaningar så här i början av projektet?
– Just nu är det viktigt att bygga ett starkt varumärke, få till bra kommunikationskanaler, sponsorer och samarbetspartners. Vi vill bli sedda och kända för att kunna bli ett långsiktigt projekt Uppsala universitet kan vara stolta över.

Mycket att vinna

Fakultetsrådgivare Marcus Lindahl, professor i
industriell teknik

Marcus Lindahl, professor i industriell teknik, är fakultetsrådgivare till laget och kan lotsa studenterna till rätt personer inom universitetet när det gäller expertkompetens och även hjälpa till med företagskontakter.

Vad finns att vinna med att våra studenter ställer upp i en sån här tävling?
– Det är ett spännande sätt att visa upp oss som ett tekniskt lärosäte med fantastiska möjligheter för våra studenter att engagera sig i teknisk-ekonomiska projekt utanför de rena kurserna de läser.

– Att tävla med elektriska motorcyklar är ju också en fin kombination av glädjefullt tävlande mellan universitet och samtidigt ett showcase för den elektriska omställningen. Sen är det ju för studenterna en fantastisk möjlighet att kombinera tekniskt teoretiskt och praktiskt kunnande med andra färdigheter inom ekonomi, organisation och ledning. Att studenter från olika utbildningar och olika nationaliteter jobbar tillsammans i ett skarpt projekt är ju i sig något vi vill stimulera

Ligger i startgroparna för att få sätta igång

Bygget kommer troligen äga rum på Ångström men vart är ännu ej klart. De väntar nu på startkittet fån tävlingsarrangören som kommer bestå av en elektrisk motor, en isolationsövervakningsenhet, bromsok och pumpar samt en uppsättning av slicks däck. Därutöver sätter bara deras projekt- och ingenjörsfärdigheter, kreativitet och fantasi gränsen för vad de kan åstadkomma!

Läs mer om projektet på Team Uppström Racings webb och på tävlingsarrangörens Motostudents webb.

Marie Chajara Svensson