Digital plattform samlar historiska recept och berättelserna bakom

När man tittar i marginalerna på de här böckerna och sidorna, kan man ibland hitta barnteckningar. Det är fint att få ta del av det som människor lämnar efter sig”, säger Helga Müllneritsch.

Svunna tiders recept och kokböcker är en rik källa till kunskap för den som vill lära sig om mat och ätvanor från förr. Desto mindre är däremot känt om människorna bakom recepten. Men ett digitalt dokumentationsprojekt av forskare från Uppsala universitet ska förhoppningsvis ändra på den saken.

De vackert nedpräntade bokstäverna är blekta av tidens gång. Men i snirklig handskrift går det att läsa ”0,4 kg krigsmjöl”. ”¼ liter kaffe eller kaffesubstitut.” Detta utdrag från ett krigstidsrecept på ”Falsk chokladkaka” bär tydlig vittnesbörd om hur omvärldens händelser påverkar vardagslivet, ända in i köksregionerna. Receptet kommer från en tysk familjekokbok som spänner över nästan 70 år, från 1894 till 1956. Kokboken är också del av en större kontext: det historiska dokumentationsprojektet Collecting Recipes, som drivs och har initierats av Helga Müllneritsch, postdoktor i tyska vid Uppsala universitet.

– Collecting Recipes är ett onlineprojekt med digitaliserade och transkriberade kokboksmanuskript från år 1700 till år 1945. På sajten finns digitala faksimil av manuskripten tillsammans med information om människorna bakom recepten, säger Helga Müllneritsch.

En karta över människors liv och vanor

Projektet började med en glad överraskning.

– Förra året fick jag en kokbok från 1800-talet i posten, från en man som sett min forskning. Han hade samlat ihop all kunskap och allt material som fanns om kokbokens ursprungsägare på ett sätt som kunde vara intressant för allmänheten. Det gjorde mig både hedrad och upprymd, säger Helga Müllneritsch.

Helga Müllneritsch, postdoktor i tyska på Uppsala
universitet, har lanserat den digitala plattformen
Collecting Recipes. Foto: Mikael Wallerstedt

– Det här inspirerade till Collecting Recipes, både som ett sätt att dela informationen med andra och att bjuda in allmänheten att delta ännu mer.

Helga Müllneritschs forskning kretsar kring historiska material, som fokuserar på de praktiska yttringarna av historien snarare än de teoretiska. Det betyder att hon försöker skapa sig en bild av människors vanor och sociala relationer genom att studera de ting och dokument som de lämnat efter sig.

–  Jag tittar närmare på hur kvinnor och män jobbade och umgicks på 1700-talet baserat på de vardagsobjekt och anteckningar de lämnat efter sig. Det är människor som ofta hamnar i skuggan på grund av att de inte har någon koppling till berömda personer, säger Helga Müllneritsch.

Allmänheten välkommen att delta

Sajten är nu redo att användas och Helga Müllneritsch uppmanar allmänheten att delta i projektet genom att skicka in recept och biografisk information över de personer som skrev dem. Allt är välkommet eftersom det här är en förbisedd del av historien där väldigt lite är känt om författarna.

Under projektets gång har Helga Müllneritsch samarbetat med forskarkollegan Annie Mattsson, tidigare vid Uppsala universitet. Hon är expert på 1700-talstexter och kan läsa en rad olika språk och handstilar.

– Ju längre tillbaka i tiden man går, desto mer svårlästa blir handstilarna, så hennes bidrag till projektet har varit väldigt viktigt, säger Helga Müllneritsch.

Mat för människor samman

Hon hoppas nu att projektet ska locka alla som är intresserade av gamla manuskript och matens historia. Från historiker och lingvister, forskare inom kvinnohistoria och genusvetenskap – till kockar. Tanken är att kunna hålla projektet i gång genom någon offentlig eller akademisk institution, eller att finansiera det genom bidrag eller donationer.

– Alla kan äta och njuta av mat och utforska det vidare. Mat för människor samman och är ett sätt att skapa förståelse mellan människor, avslutar Helga Müllneritsch.

Anna Hedlund

Fakta Collecting Recipes

• En digital plattform som tillgängliggör historiska recept och kokböcker. Plattformen innehåller också bakgrundsinformation om människorna bakom recepten.
  • Allmänheten uppmanas att bidra både genom att skicka in manuskript, recept och kokböcker, och genom att hjälpa till att transkribera dem.
  • Alla som bidrar får sitt namn publicerat ihop med texten de bidragit med.
  • Projektet stöds av UU Innovation.
  • Collecting Recipes hittar du här.