Rar 1500-talskarta ställs ut i Mexico City

Detalj ur Mexiko-kartan

Uppsala universitetsbibliotek har lånat ut den unika kartan ”Mexikokartan” till en utställning hos Nationalmuseet för Antropologi i Mexiko City. Utställningen belyser Mexikos historia och kultur då det i år är 500 år sedan den aztekiska huvudstaden Tenochtitlán kapitulerade för de spanska erövrarna.

Mexikokartan gjordes troligtvis omkring 1550 och visar Tenochtitlán med omnejd, såsom den aztekiska huvudstaden såg ut efter några årtionden av spansk närvaro. De gamla tempelområdena hade rivits och ersatts av kyrkor och nya hus, men den gamla gatustrukturen och vattenkanaler fanns fortfarande kvar.

Ockupationen varade i 300 år innan de mexikanska folken 1821 kunde frigöra sig från Spanien och bilda den självständiga staten Mexiko. 200 år som självständig stat firas nu med en stor och påkostad utställning som öppnades den 27 september i Nationalmuseet för Antropologi, där Mexikokartan från Uppsala universitetsbibliotek är en av utställningens höjdpunkter. Utställningen pågår fram till 24 april 2022.

Läs mer om Mexikokartan och om hur den kom till våra samlingar.

Anna Leclér