Margareta Hammarlund-Udenaes belönas med Rune Lönngren-priset

Margareta Hammarlund-Udenaes, Uppsala universitet

Margareta Hammarlund-Udenaes, professor emerita vid Farmaceutiska fakulteten, tilldelas Rune Lönngren-priset 2021 av Apotekarsocieteten för betydelsefulla insatser inom samhällsfarmaci och klinisk farmaci.

Apotekarsocieten har beslutat att tilldela 2021 års Rune Lönngren-pris till Margareta Hammarlund-Udenaes, professor emerita i farmakokinetik och farmakodynamik vid Uppsala universitet. Hammarlund-Udenaes erhåller priset för sitt mångåriga engagemang och bidrag för ett ökat fokus på bättre läkemedelsanvändning och utvecklandet av ämnet farmakoterapi.

Margareta Hammarlund-Udenaes har gjort stora avtryck under sin tid vid den farmaceutiska fakulteten. Till hennes många viktiga insatser hör arbetet för ett ökat inslag av studier om läkemedelsanvändning i utbildningen, liksom hennes betydelse för tillkomsten av både ämnet farmakoterapi och magisterprogrammet i klinisk farmaci.

‒ Många förändringar och utveckling kommer från en inre drivkraft av vad som är viktigt. Jag var intresserad av ”bedside pharmacy” redan innan jag började apotekarprogrammet 1973 och fick möjlighet att förverkliga delar av det tillsammans med andra under min tid på fakulteten. Det känns stort, och att dessutom bli hedrad genom Rune Lönngrenpriset är rosen på prinsesstårtan, säger Margareta Hammarlund-Udenaes.

Margareta Hammarlund-Udenaes, som även är mångårig hedersledamot i både Apotekarsocieteten och Farmaceutiska Studentkåren, mottar Rune Lönngren-priset i samband med Apoteksdagen den 24 november då hon också ger föreläsningen Läkemedel i samhället.

Magnus Alsne

• Rune Lönngren var en välkänd apoteksprofil fram till sin bortgång 2010.
  • Rune Lönngren-priset består utöver äran av en prissumma om 25 000 kronor.