Välkommen till SciFest – vetenskapsfestival för alla

Den 4-10 mars 2021 öppnas de digitala portarna till vetenskapsfestivalen SciFest i Uppsala.

Experiment, föreläsningar, workshops, filmer, utställningar… Forskare och studenter från Uppsala universitet och SLU bjuder på över 100 aktiviteter för skolor och allmänhet vid årets digitala vetenskapsfestival SciFest. Här finns något för alla – från rymden till små insekter, från jordbävningar till zebrafiskar och från arkeologiska fynd till sjuka växter…. Den 4-10 mars 2021 öppnas de digitala portarna.

Vid vetenskapsfestivalen SciFest kan nyfikna i alla åldrar prova på och få smakprov på forskning och dess tillämpningar inom alla vetenskapsområden.

SciFest är till för nyfikna i alla åldrar!

Lär dig mer om arkeologiska dna-fynd, se stjärnor och planeter i hela vår galax, tusentals ljusår härifrån eller besök labbet där man kan titta in i kroppen. Följ med på en stadsvandring i spåren av Uppsalas berömda kvinnor. Titta på utställningen om fiskar och livsmiljöer i Östersjön eller lyssna till forskaren som berättar hur det går till att studera en översättning från svenska till franska av "Pettson och Findus". Eller varför inte få veta mer om varför hundar måste borsta tänderna, varför läkemedel ibland är en kräm och ibland en tablett eller hur en skalbagge stor som en muslort kan döda ett stort träd?

Alla är välkomna att stilla sin kunskapstörst på årets digitala vetenskapsfestival SciFest den 4-10 mars.

Programmet är preliminärt och kan komma att ändras.

Om SciFest

SciFest är en årlig vetenskapsfestival i Uppsala med ett brett utbud av aktiviteter för alla åldrar. Festivalen anordnades första gången 2012. Från och med år 2020 samarrangeras SciFest av Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet.

Årets SciFest är helt digital. En del av programmet vänder sig till bokade skolklasser. En annan del välkomnar alla att anmäla sig till de digitala evenemangen.