Satsning på nya utbildningar inom framtidens teknologier

Uppsala universitet satsar stort på nya utbildningar inom framtidens teknologier och startar åtta nya program till höstterminen 2020. – Det är inte varje dag vi startar nya utbildningsprogram vid Uppsala universitet. Det här är en satsning på områden där behovet av ny kunskap är stort både nu och i framtiden, säger Johan Tysk.

Hösten 2020 startar Uppsala universitet åtta nya teknikutbildningar. Det handlar om ett civilingenjörsprogram i industriell ekonomi, ett högskoleingenjörsprogram i industriell utveckling och sex internationella masterprogram. Sammanlagt blir det omkring 250 nya utbildningsplatser. Masterprogrammens internationella profil ska bidra till utbildningens kvalitet och öka det internationella inslaget vid universitetets befintliga utbildningar.
– Det här är en både nationell och internationell satsning. Ingenjörsyrket är internationellt och våra studenter har en global arbetsmarknad. Då är det viktigt att kunna vara med i konkurrensen, säger Johan Tysk, vicerektor vid vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap.

Attraktiv kombination av teknik och ekonomi

I det nya civilingenjörsprogrammet kombineras både teknik och ekonomi.
– Vi vet att det är en kombination som är attraktiv. För att lösa framtidens utmaningar i samhället behöver vi kunskap från flera ämnesområden och arbeta gränsöverskridande, vilket är ett genomgående tema i dessa nya program inom naturvetenskap och teknik. Således drar vi nytta av det breda universitetet, säger Johan Tysk.

Innehållet i de nya masterprogrammen omfattar bland annat additiv tillverkning (3D-printing), vattenteknik, materialteknik, dataanalys, maskininlärning och bildanalys (artificiell intelligens).
– Det här är heta områden som ligger i tiden, där vi är tidigt ute med att starta nya utbildningar. Det är också ämnen där vi har starka forskningsområden, säger Måns Östring, chef vid kansliet för teknik och naturvetenskap, Uppsala universitet.

Nya högskole- och civilingenjörsprogram till höstterminen 2020

• Civilingenjörsprogram i industriell ekonomi, 300 hp