Jürgen Habermas tilldelas Skytteanska priset i statsvetenskap

illustrerat porträtt av Jürgen Habermas

Som få andra intellektuella under den långa efterkrigstiden har Jürgen Habermas präglat såväl statskunskap, som samhällsvetenskaperna och humaniora i stort. Illustration: Anna Ileby.

Jürgen Habermas tilldelas det 30:e Skytteanska priset i statsvetenskap. Habermas får priset för att ”ständigt påmint om, teoretiskt och empiriskt, hur hela demokratins livskraft vilar på förmågan och viljan att genom kommunikativt handlande respektera medmänniskan och med den utgångspunkten kritiskt argumentera och samtala”.

Skytteanska priset anses vara den mest ansedda utmärkelsen inom statsvetenskap och kallas ofta ”Nobelpriset i statsvetenskap”. Det tilldelas årligen forskare som har gjort banbrytande insatser för att främja förståelsen av statsvetenskap och dess relevans i dagens värld. Den internationellt sammansatta priskommittén väljer pristagarna baserat på nomineringar från akademiska samfundet.

Som få andra intellektuella under den långa efterkrigstiden har Jürgen Habermas präglat såväl statskunskap, som samhällsvetenskaperna och humaniora i stort. Habermas är formad i en europeisk tanketradition, där disciplingränserna inte varit centrala utan en holistisk syn på kunskapen om människan och hennes villkor dominerat.

Trogen den traditionen har Habermas därför lämnat avgörande bidrag till såväl förståelsen av framväxten av en europeisk bildad offentlighet, som till frågan om vad som ytterst gör demokrati möjlig och de samtida utvecklingslinjerna inom Europa politiskt och ekonomiskt. Hans inflytande inom statskunskapen har, trots att han ofta betecknas som sociolog och filosof, varit enormt.

Skytteanska priset, som inkluderar en prissumma på en halv miljon kronor och en silvermedalj, kommer att överlämnas till Habermas samt fjolårets vinnare Alexander Wendt och Martha Finnemore vid en högtidlig ceremoni vid Uppsala universitet den 14:e september 2024. Årets prisutdelning markerar det 30:e året i rad som framstående prestationer inom statsvetenskapen på detta sätt uppmärksammas.

Annica Hulth

Johan Skytte-priset

Johan Skytte-priset i statsvetenskap delas ut årligen av Skytteanska stiftelsen. Det uppmärksammar framstående vetenskapliga insatser inom det statsvetenskapliga området. Priset instiftades 1995 och har sedan dess blivit en av de mest prestigefyllda utmärkelserna inom disciplinen.