Basta för bättre hälsa

Hans Hägglund står framför en bastu. Han har varma kläder på sig.

Bastubad kan jämföras med ett träningspass, i alla fall när man tittar på hur det påverkar våra kärl. Det menar överläkare och professor Hans Hägglund. Foto: Daniel Olsson

Att bada bastu regelbundet kan vara rena hälsokuren och tycks även göra dig gladare. Hans Hägglund, professor och ”bastudoktor” sammanfattar den senaste forskningen om både varma och kalla bad.

Det finns mycket som tyder på att bastubad är bra för både kropp och själ. Professor Hans Hägglund har skrivit en bok där han sammanfattat forskningsläget.

− Det finns en studie från 2015 som visar att de som badar bastu regelbundet, fyra till sju gånger i veckan, hade minskad risk att dö i hjärt-kärlsjukdom med ungefär 45 procent jämfört med de som badade bastu en gång i veckan, säger Hans Hägglund, adjungerad professor i hematologi vid Uppsala universitet, överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset och ”bastudoktor” i Svenska Bastuakademien.

Men kan man verkligen vara säker på att det är bastubadet som ger denna effekt? I filmen nedan berättar Hans Hägglund mer om egen och andras forskning som rör både varma och kalla bad. Han pratar också om de preliminära resultaten från en ny enkätstudie som tyder på att bastubadare upplever sig gladare.

Hans Hägglund har länge arbetat för att kunna få igång ett bastulabb i Sverige. Han ser gärna att det ska ligga i anslutning till ett sjukhus så man kan göra tester kring hur olika typer av bad påverkar hälsan.

− Det ser ut som att bastun har positiva effekter men vi känner inte riktigt till mekanismerna bakom. Därför vore det av stor vikt att ha ett bastulabb i Sverige. Man skulle kunna bygga upp ett labb med vanlig bastu, infraröd bastu och kallbad. Sedan skulle man kunna titta på effekterna av de här olika baden inom olika populationsgrupper. Det vore väldigt spännande!

Sandra Gunnarsson och Daniel Olsson

Fakta

De preliminära forskningsresultat som Hans Hägglund pratar om i filmen bygger på runt 1 000 enkätsvar och är en del av den så kallade MONICA-studien, en populationsstudie där man undersöker riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom.

Boken som Hans Hägglund skrivit heter Bastuboken: heta fakta om bastu och hälsa och utkom 2020.