Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens installationsföreläsningar

• Plats: Universitetshuset, Sal IX
  • Typ: Föreläsning
  • Arrangör: Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten

Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens nya professorer håller sina installationsföreläsningar. Föreläsningarna kan ses på plats och via direktsändning.

Länk till de direktsända föreläsningarna: https://live.mediaflow.com/88CBGERYIK

Program

09:15 Inledning av teknisk-naturvetenskapliga fakultetens dekanus, professor Charlotte Platzer Björkman.

Carlos Pérez de los Heros: Neutrino astrofysik från Sydpolen: ett nytt fönster mot universum.

Jaroslaw Majka: Rare Earth Elements phosphate minerals: critical raw materials for modern society.

Robert Eriksson: Framtidens elsystem: Resan mot hållbar elförsörjning.

Wei Xia: Ceramics: How We Can Make a Difference for People.

10:40 PAUS

11:00 Mario Vallejo-Marin: Evolution of flowers and their buzz-pollinating bees.

Lina von Sydow: Beräkningsvetenskap löser alla problem – från ismodellering till optionsprissättning.

Matteo Magnani: Social nätverksanalys i en era av big data och artificiell intelligens.

12:00 LUNCH PAUS

13:00 Mohamed Faouzi Atig: Verification of Computer Systems.

Göran Ericsson: Cybersäkra elkraftsystem - finns de?

Föreläsningarna ges under installationsveckan som avslutas med den högtidliga professorsinstallationen i universitetshusets aula fredagen den 17 november klockan 15.00.