Projekt med stöd från WISE

Arbetet inom WISE bedrivs i flera olika former. Ett exempel är när gästprofessorer bedriver forskning vid Uppsala universitet med finansiering från WISE. I andra fall är det industridoktorander som samarbetar med forskare från Uppsala universitet i gemensamma forskningsprojekt.

Utlysningarna delas upp i akademiska utlysningar och industrisamarbeten. Nedan listas doktorander, industridoktorander och postdoktorala forskare som arbetar i projekt med stöd från WISE.

WISE logotyp av bokstäverna W I S E

WISE Research Technical Platforms

WISE Additive

WISE Additive är en nationell plattform för additiv tillverkning, eller 3D-printing, som är en resurseffektiv tillverkningsteknik av komplexa, multifunktionella material och komponenter.

WISE Enabling Sustainable Technology Transitions

WISE EST fokuserar på hur material kan skräddarsys för att förbättra energieffektiviteten och öka livslängden hos såväl etablerade som nya innovativa tekniska system.

Near Ambient Pressure XPS

Near Ambient Pressure XPS handlar om röntgenfotoelektronspektroskopi för att studera ytor på material. I teknikplattformen LigHt vid Uppsala universitet är verktyget integrerat med ny instrumentering för extrem elementär känslighet och strukturanalys.