Virus som dödar cancer

porträtt Angelica Loskog.

Angelica Loskog, adjungerad professor vid institutionen för immunologi, genetik och patologi, förklarar hur immunterapin går till. Foto: Mikael Wallerstedt

Immunterapi är ett nytt sätt att bekämpa cancer. Angelica Loskogs forskargrupp har utvecklat ett virus som tar sig in i cancercellen och aktiverar immunförsvaret.

Vid Uppsala universitet har forskningen om immunterapier mot cancer pågått i tjugo år. Redan 2006 påbörjades den första kliniska studien. Angelica Loskogs forskargrupp har testat behandlingen i USA på patienter med cancer i bukspottskörteln. I Sverige pågår två studier, en på blandade cancrar och en på malignt melanom. I filmen från 2022 berättar Angelica Loskog mer om hur immunterapi går till.