Disputationsbokning inom humaniora och samhällsvetenskap

Inom historisk-filosofiska fakulteten, samhällsvetenskapliga fakulteten, språkvetenskapliga fakulteten och fakulteten för utbildningsvetenskaper bokas tid för disputation via det elektroniska bokningssystemet Disputationskalendern. Inom juridiska fakulteten och teologiska fakulteten bokas tid för disputation direkt på respektive institution.

Följande information gäller doktorander inom historisk-filosofiska fakulteten, samhällsvetenskapliga fakulteten, språkvetenskapliga fakulteten och fakulteten för utbildningsvetenskaper.

I det elektroniska bokningssystemet Disputationskalendern framgår det vilka tider som är bokningsbara för disputation inom respektive fakultet. Vissa tider är inte bokningsbara på grund av universitetsgemensamma händelser, till exempel promotion. Dessa datum är blockerade i systemet och går inte att boka.

Disputation får äga rum inom terminstid samt under sommaruppehållet med undantag för perioden 15 juni till och med 15 augusti.

Bokningssystemet tillåter två bokningar per doktorand, ett förstahandsval och ett andrahandsval. Varje dag tillåts två disputationer inom respektive fakultet, en på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Andrahandsvalet tas automatiskt bort 2 månader efter att bokningen gjorts. När beslutet om disputationsdag är helt klart – avboka genast ej utnyttjad reservtid. Datumet blir då tillgängligt att boka för någon annan inom fakulteten.

När bokningen är genomförd skickas automatiskt en bekräftelse per e-post till den e-post som du angett i bokningen. I det brevet finns angivet en länk för att du ska kunna ändra bokningen.

Tänk på att bokningssystemet bara är en tidsbokning. Lokal för disputation bokas via lokalbokningssystemet av behörig person på institutionen.

Utbildningsledare Sara Lilja Visén