Magnetiska nanopartiklar för diagnostiska tillämpningar

Utvecklar snabba och enkla diagnostiska metoder baserad på användning av magnetiska nanopartiklar för detektion av patogena virus och bakterier.

Forskningsområdet magnetiska nanopartiklar för diagnostiska tillämpningar

Syftet med forskningsområdet är att utveckla snabba och enkla diagnostiska metoder baserad på användning av magnetiska nanopartiklar för detektion av patogena virus och bakterier. Detektionsmetoderna bygger på avläsning av förändringar i rörelsen (Brownsk relaxation) hos suspenderade magnetiska nanopartiklar som interagerar med DNA från patogener. Metoderna utnyttjar även olika typer av tekniker för att amplifiera DNA som finns i proverna.

De här diagnostiska verktygen kan, i framtiden komma att fungera som effektiva analysmetoder på läkarmottagningar, hos veterinärer och i hemmet, vilket möjliggör för individuella hälsovårdslösningar såväl som mer avancerad diagnostik.

Illustration över magnetiska nanopartiklar.

Analys och bestämning av antibiotikaresistens (pågående)

Projektet utvecklar en ny detektionsmetod för identifiering av bakterier som är resistenta mot antibiotika. Den nya detektionsmetoden bygger på bildandet av stora och synliga aggregat till följd av interaktionen mellan magnetiska nanopartiklar och DNA-produkter. Denna metod är ett mångsidigt verktyg för att detektera DNA i patientnära diagnostik. Projektet syftar till att studera, anpassa och optimera biosensing-metoden.

Utveckling av magnetkulbaserade diagnostiska tester för detektion av patogener för zoonotiska sjukdomar (2012-2020)

Syftet med detta projekt var att utveckla bioassays baserade på isotermisk DNA-amplifiering och magnetiska nanopartiklar för detektion av patogener som utgör ett zoonotiskt hot mot människor, såsom salmonella och Newcastlesjuka.

FLU-ID (2015-2020)

Syftet med detta projekt var att utveckla en billig och bärbar nanodiagnostikenhet, som skulle tillhandahålla en effektiv analysplattform för snabb upptäckt av pandemisk influensa direkt vid vårdplatsen. Bioassayprincipen baserades på ligerings- och rullande cirkelamplifieringstekniker i kombination med magnetisk avläsning. Projektet var ett samarbete mellan Uppsala universitet, Stockholms universitet, Karolinska institutet, Chalmers och Acreo Swedish ICT.